Wat kan ik vertellen over mijn drieluik “gisteren, een verhaal zonder woorden”.
(Niet te veel omdat het beeld voor zich kan spreken)
Op zoek naar een nieuwe uitdaging, bedacht ik dat ik nog nooit een collage had gemaakt. Deze collage wilde ik in eerste instantie qua materiaal laten bestaan uit textiel en papier, later kwamen daar voorwerpen uit mijn jeugd bij. Het werken met textiel loopt als een rode draad door 3 generaties vrouwen en stopt na mij. Het werd een soort levensverhaal dat ik opdeelde in drie stukken.
Mijn jeugd
Mijn leven met Dick en Marieke
Mijn arbeidzame leven.
Niet geheel logisch, ben ik begonnen met het deel over mijn arbeidzame leven. Omdat ik door mijn werk ruim 33 jaar vol overgave met mode en textiel ben bezig geweest en van het een op het andere moment, door de verhuizing naar Elspeet, gestopt ben met mijn modevakschool, ontstond de behoefte om daar als verwerking iets mee te doen. Voor het drieluik heb ik als basis gekozen voor ongebleekte katoen, er is een gelaagdheid in het beeld ontstaan door het gebruik van verschillende technieken. Ik heb gebruik gemaakt van transferdruk-fotodruk, borduren op soluvlies, borduren en afdrukken op vilt, beschilderen van de katoen en met behulp van hand/borduurwerk vastzetten van het gebruikte papier en voorwerpen. Als afwerking heb ik een laag tule aangebracht, anders voelde het te naakt, waarna ik het werk gespannen heb op een basis schildersdoek.
Mijn arbeidzame leven
Op zoek naar een mooie compositie heb ik het voorblad van een lesboekje van Annie de Leeuw van Rees gebruikt (mijn moeder volgde haar lessen op de radio), transferdruk van een patroonblad en van een mode tijdschrift uit de jaren 50. De beeltenis van een hart in combinatie met de mond, geeft een beeldspraak weer van het gezegde “waar het hart vol van is, loopt de mond van over”.
Mijn jeugd
Geboren in de jaren 50, opgroeiend in een tijd van schaarste, een land in wederopbouw. Gravend in mijn herinneringen en gebruik makend van de voorwerpen die nog in mijn bezit zijn, ontstond langzaam idee hoe ik het beeld van mijn jeugd wilde weergeven. Er was nog veel maar ik moest een keuze maken. Ik gebruikte oa mijn 1e horloge, mijn beursje (voor het melkgeld) en een afdruk van mijn spaarzegelkaart vd nutsspaarbank, ook een briefje van 25 gulden leek me wel op zijn plek. Een hart in combinatie met de handschoenen (Glacés) van mij moeder, in het gebaar van dankbaarheid. Het dankbare hart.
Mijn leven met Dick en Marieke
In beeld gebracht dmv alle voorgaande technieken. Als ondergrond een afdruk van de plek waar het zich allemaal afspeelde, Loosduinen. Een handgeborduurde foto van ons gezinnetje omsloten en gekoesterd door 2 oude kraagjes uit de naaidoos van mijn oma/moeder. Omgeven door allerlei herinneringen weergegeven in vilt en goudband. Ons huwelijk in de jaren 70 en de geboorte van onze dochter Marieke, voelt als een periode met een gouden randje. Ook in dit werk is een hart te zien, versmolten in een dubbele versie, hart van goud.
Comments